Moni on kuullut auton lastutuksesta. Mutta onko siitä todellisuudessa paljon hyötyä, miten se onnistuu ja onko siinä mahdollisesti joitain riskejä?
Katsastushinnat.fi kysyi Autoliitto ry:n koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta keskeiset kysymykset lastutuksesta.
Mitä lastutuksessa tapahtuu konkreettisesti?
”Lastutus terminä tarkoittaa auton moottorinohjausyksikön uudelleenohjelmointia.”
Miten lastuttaminen tapahtuu?
”Useimpiin uusimpiin autoihin lastutus tehdään ohjainyksikön ohjelmointinastojen tai diagnostiikkaportin kautta. Auton moottorinohjausyksikön alkuperäinen ohjelmisto imetään tietokoneelle, jossa se muokataan niin sanotusti virityssoftaksi. Tämän jälkeen muokattu ohjelmisto asennetaan auton järjestelmään. Alkuperäinen ohjelmisto jää talteen virityspajan tietokoneelle, josta se voidaan haluttaessa palauttaa autoon. Automaattivaihteisissa autoissa saatetaan myös optimoida samalla vaihteisto toimimaan uuden moottorinohjaussoftan edellyttämällä tavalla.”
Entä vanhempien autojen kohdalla?
”Vanhempiin autoihin, joihin viritystä ei voi tehdä suoraan tietokoneella, vaihdetaan konkreettisesti lastu eli muistipiiri. Ohjelmistomuutoksen ja lastun vaihdon lisäksi virittäminen voidaan tehdä myös niin sanotulla viritysboksilla. Kyseessä on eräänlainen signaalinmuunnin, joka pystyy jonkin verran mukauttamaan moottorinohjausta antamalla ohjainlaitteelle hämäävää tietoa esimerkiksi moottorin kuormituksesta tai syötetystä polttoainemäärästä.”
Miten lastutus tuntuu ajossa?
”Se voi ’piristää’ autoa, parantaa sen alavääntöä, parantaa suorituskykyä ja parantaa polttoainetaloutta. Usein kuitenkin käy niin, että vaikka moottorinoptimoinnin myötä kulutus putoaisi, voiman ja väännön lisääntyminen vaikuttavat kuljettajan ajotapaan niin, että todellinen polttoaineenkulutus kasvaa alkuperäiseen verrattuna. Jotkut ohjelmointiyritykset tarjoavat myös niin sanottuja eco-ohjelmia, joilla pyritään saavuttamaan polttoaineensäästöä.”
Paljonko tehoa autosta voi saada lisää, jos sen lastuttaa?
”Riippuu erittäin paljon autosta ja asennettavasta ohjelmasta. Tehonlisäyslupaukset ovat eri pajojen nettisivuilla ohjelmasta riippuen 10-50%, väännön luvattiin nousevan 15-35% ja polttoaineen säästöä luvattiin tietyillä ohjelmilla 5-15%. Korostan, että nämä olivat netistä poimittuja lupauksia. Itselläni ei ole käytännön kokemusta toteutuneista arvoista.”
Millaisesta hintaluokasta puhutaan, jos haluaa lastuttaa autonsa?
”Virityssoftien hinnat näyttävät pyörivän noin 500 euron molemmilla puolilla. Asianmukaisin todistuksin – joita vaaditaan muutoskatsastuksessa – varustetut autonvalmistajien viralliset päivityssoftat ovat selkeästi näitä ’villejä’ softia hintavampia, eli yli 1000€.”
Voiko itse lastuttaa oman autonsa?
”Periaatteessa kyllä. Ihminenhän tekee ohjelmistomuutoksen tai asennuksen korjaamollakin. Käytännössä optimointi kuitenkin edellyttää ammattitaitoa ja asianmukaisia välineitä. Henkilökohtaisesti en suosittele virittämistä sen enempää koti- kuin korjaamo-oloissakaan.”
Onko lastuttamisessa jonkinlaisia teknisiä riskejä?
”On. Saattaa olla, etteivät esimerkiksi auton kytkin, vaihteisto tai muut osat kestä lisääntynyttä vääntöä.”
Mitä katsastaja sanoo lastutetusta autosta?
”Moottorinoptimointi rinnastetaan moottorinvaihtoon, eli sen tekeminen edellyttää muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksessa tehdään osavertailu ja tutkitaan, riittävätkö auton jarrut, alustaosat ynnä muut vastaamaan kasvaneen tehon ja väännön asettamia tarpeita. Myös auton päästöt tutkitaan. Jotta katsastus siis voidaan tehdä, tarvitaan virallinen dokumentti, jossa vahvistetaan, että nämä vaatimukset täyttyvät. Vaatimustenmukaisuusmittauksia tekee Suomessa ainakin VTT.
Testauskustannukset ovat yksittäiselle autonkäyttäjälle yleensä sen verran suuria, että käytännössä testaaminen jää usein tekemättä ja auto muutoskatsastamatta. Suurin osa liikenteessä olevista lastutetuista autoista onkin muutoskatsastamattomia, eli laittomia. Poikkeuksena ovat tiettyjen autonvalmistajien alkuperäiset virityssoftat, joista vaadittavat viralliset dokumentit on olemassa.”
Miten käy auton takuulle, jos autonsa lastuttaa?
”Auton takuun säilyminen on syytä varmistaa merkkiliikkeestä ennen virityssoftan asentamista. Useammissa tapauksissa uskon softan asennuksen aiheuttavan takuun raukeamisen. Mikäli viritetyllä, muutoskatsastamattomalla autolla ajetaan kolari, saattaa vakuutusyhtiö vetäytyä korvausvastuusta, koska auton ominaisuudet eivät vastaa vakuutusyhtiölle ilmoitettuja, vakuutusmaksujen perusteena olleita tietoja.”
Mitä laki sanoo lastuttamisesta?
”Lastutettua ajoneuvoa ei saa käyttää tieliikenteessä ennen yksittäishyväksyntää, rekisteröintikatsastusta tai muutoskatsastusta.”
Kannattaako ostaa käytetty auto joka on lastutettu?
”Myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle, jos autoa on viritetty. Henkilökohtaisesti en ostaisi viritettyä autoa juuri edellä mainitsemieni riskien johdosta.”
Onko jotain virallisia teitä laittaa lastu, vai pitääkö aina ostaa niin sanotusti vähän epäilyttävistä nettikaupoista?
Joihinkin automerkkeihin saa virallisen softan, jonka yhteydessä toimitetaan myös muutoskatsastuksessa tarvittavat dokumentit. Yksi esimerkki tällaisesta on Volvon Polestar: http://www.bilia.fi/huoltopalvelut/lisavarusteet-ja-varaosat/polestar-1