Mitä se tarkoittaisi, jos katsastustodistuksen sijaan poliisille voisi tien päällä esittää valtuutetun huoltoliikkeen huoltohistorian?
Uuden merkkihuolletun auton omistajalle Trafin ehdottama muutos ei tarkoittaisi käytännössä muuta kuin sitä, että katsastuskonttorilla ei tarvitsisi enää käydä lainkaan. Nykyisinhän uusi auto katsastetaan ensimmäisen kerran kolmen vuoden ikäisenä ja toisen kerran viiden vuoden ikäisenä, jonka jälkeen vuosittain.
Erilliseen katsastukseen menisivät siis jatkossa vain vanhemmat ja tee-se-itse -huolletut autot. Katsastettavien autojen vähentyessä asemaverkosto harvenisi, aukioloajat lyhenisivät ja katsastusasemat joutuisivat silti todennäköisesti nostamaan hintoja kiinteiden kulujen kattamiseksi.
Lisäksi voidaan olettaa, että “Trafin hyväksymien” huoltoliikkeiden huoltohinnat kohoaisivat vaatimusten ja byrokratian lisääntyessä. Eikä laadusta ole takeita, kuten esimerkiksi Tekniikan Maailman huoltovertailuista käy ilmi. Pahimmillaan asiakas voisi huoltoraportin kuultuaan joutua vaihtamaan korjaamoa tai hyväksymään kalliita lisäkorjauksia saadakseen huoltoliikkeestä Trafi-leiman. Katsastuksessa hylätyn auton voi nykyisellään korjauttaa ja jälkitarkastuttaa missä tahansa.
Trafin ehdotus kuulostaa työsuhdeautoilijan näkökulmasta tehdyltä. Uudella autolla ajava ei välttämättä muista, että Suomessa autojen keski-ikä on reilusti yli 10 vuotta, eivätkä 20-vuotiaatkaan ole arkikäytössä lainkaan harvinaisia.
Nykyisen katsastuksen korvaaminen huoltojen viranomaisvalvonnalla toisi keskivertoautoilijalle lisäkustannuksia ja -vaivaa.
Määräaikaiskatsastuksen keskihinta on Katsastushinnat.fi:n mukaan 43,69 euroa.