Milloin kannattaa ostaa diesel-, bensa-, sähkö- tai hybridiauto?

Nykyään autonostajalla on tarjolla paljon erilaisia vaihtoehtoja auton käyttövoiman suhteen. Eroja erilaisilla menovesillä toimivissa autoissa on paljon niin hinnassa kuin käyttötarkoituksessakin. Keräsimme ohjeet tilanteeseen, jossa auto valitaan neljän yleisen käyttövoimalähteen väliltä.

Bensa-auto on perinteinen kompromissi

Perinteinen bensa-auto on taloudellisin vaihtoehto, mikäli ajomäärät ovat vuodessa alle 20 000 kilometriä. Dieseliin verrattuna ajoneuvovero on pienempi, ja hankintahinta joskus piirun verran alhaisempi. Bensa on luonnollisesti dieseliä kalliimpaa ja usein vastaava bensa-auto kuluttaa hieman enemmän kuin diesel. Usein bensa-autosta saa myös jälleenmyynnissä hieman vähemmän rahaa kuin vastaavasta dieselistä.

Diesel on paljon ajavan valinta

Mikäli ajaa paljon, dieselauto saattaa olla järkevin vaihtoehto. Dieselauto ei autoverouudistuksen jälkeen ole välttämättä kalliimpi hankkia, mutta sen vuotuinen ajoneuvovero on edelleen selkeästi bensa-autoa suurempi. Toisaalta diesel on tankatessa bensaa halvempaa. Mikäli ajaa yli 20 000 kilometriä vuodessa, dieselauto saattaa olla järkevä vaihtoehto. Dieselvaihtoehdot ovat ajossa yleensä paremmin vääntäviä, eli tehoa on käytössä suuremmalla kierroslukualueella kuin bensa-autoissa – ne tuntuvat tehokkaammilta kuin ovatkaan. Toisaalta, mikäli haluaa oikeasti tehokkaan auton, dieselvaihtoehtoja on harvemmin tarjolla.

Hybridi on parhaimmillaan kaupungissa

Hybridit ja ladattavat hybridit ovat tällä hetkellä perinteistä polttomoottoriautoa tuhansia euroja kalliimpia. Riippuen ajomääristä ja auton ostohinnasta voi mennä vuosia, ennen kuin hybridiauto niin sanotusti maksaa itsensä takaisin polttoainekuluissa.

Paljon kaupunkiajoa ajava ihminen saattaa hyötyä ladattavasta hybridistä paljonkin.

Jos saa autonsa pistokkeeseen yöksi ja normaalit ajomatkat ovat lyhyitä, ladattavalla hybridillä saattaa pystyä ajamaan pääosan matkoista pelkällä sähköllä. Pidemmille reissuille varalla on joka tapauksessa se polttomoottori.

Päästöpuolella hybridi voi olla täysin päästötön kuten sähköauto, tai päästellä yhtä paljon kuin bensiini- ja dieselauto. Laskennallisesti hybridin päästöt ovat näiden kahden välissä, mutta käytännössä kuljettaja voi etenkin ladattavan hybridin kanssa valikoida mahdollisuuksien mukaan usein jopa täysin päästötöntä (eli sähkömoottorilla tapahtuvaa) ajamista.

Sähköauto ei ole vielä taloudellisin vaihtoehto

Sähköauto on vielä hybridiautoakin kalliimpi ja jopa 10 000 – 15 000 euroa vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi, eikä siinä ole pitkiä matkoja varten varalla polttomoottoria, kuten hybridiautossa. Tietyissä tilanteissa sähköautokin voi kuitenkin olla järkevä vaihtoehto.

Nykyisin markkinoilla alkaa olla jo sähköautoja, joiden toimintasäde on luokkaa 200 kilometriä. Harva ajaa normaalisti päivittäin siivuja, jotka ylittävät tuon matkan, joten jos auton saa yön ajaksi latautumaan, sähköauto saattaa olla kalleudestaan huolimatta fiksu ostos.

Sähköauto on myös päinvastainen polttomoottoriautoon kulutuksen suhteen: sen toimintasäde pitenee kaupunkiajossa, kun taas polttomoottoriauto kuluttaa kaupunkiajossa enemmän.

Sähköauton toimintasäde tosin laskee esimerkiksi talvella, kun sitä joutuu lämmittämään, ja toisaalta kesällä, kun sitä joutuu viilentämään. Toisaalta sähköautossa talviajosta puuttuvat polttomoottoriautoon liittyvät ongelmat, kuten kylmä moottori tai hidas sisätilan lämmitys.

Jo lähitulevaisuudessa sähköauton ostaminen tulee oan entistä taloudellisempaa. Useat eri valmistajat ovat esittelemässä lähivuosina halvempia sähköautoja, joiden toimintasäde on jo kolmisensataa kilometriä.

Käytännön esimerkki Volkswagen Golfista

Hintavertailua erilaisten käyttövoimien suhteen on hyvä tehdä vaikkapa suositulla Volkswagen Golfilla.

Kannattaa huomata, että kaikilla käyttövoimilla ei ole teholtaan vastaavia malleja tarjolla, ja hybridit tuppaavat olemaan hieman tehokkaampia ja siksi kalliimpia. Siksi valitsimme vertailukohdiksi myös bensa- ja dieselmalleista hieman tehokkaampia versioita.

Bensiini: 28 249 eur. (150 hv, 4,8 l / 100 km, 112g CO2 / km)

Diesel: 29 835 eur. (150 hv, 4,2 l / 100 km, 109g CO2 / km)

Ladattava hybridi: 41 991 eur. (204 hv, 1,5 l / 100 km, 35g CO2 / 100 km)

Sähkö: 41 832 eur. (115 hv, 12,7 kWh / 100 km, 0g CO2 / km)