Auto tykkää, kun sillä ajetaan, mutta jotta se pystyisi parhaisiin mahdollisiin suorituksiin mahdollisimman kauan, sitä kannattaa huoltaa säännöllisesti ja valmistajan ohjeistamalla tavalla.
Auton huollon voi periaatteessa jakaa huoltoliikkeissä tehtäviin huoltoihin sekä niihin huoltotoimenpiteisiin, joita jokainen voi tehdä itse. Listasimme keskeiset pointit molemmista.
Huoltoliikkeiden huolto
Monilla on huonoja kokemuksia auton huollosta: kallista, osaamatonta, huonoa asiakaspalvelua ynnä muuta ikävää.
Esimerkiksi Tekniikan Maailma -lehti on tehnyt kattavia seurantatutkimuksia erilaisista autojenhuoltopisteistä. Lopputulos on ollut, että edelleen auton merkkihuolto on kalleinta, mutta parasta ja luotettavinta.
Pahimmillaan riippumattomissa korjaamoissa oli lähes petokseen rinnastettavia virheitä, kun esimerkiksi tekemättömiä huoltotoimenpiteitä ruksittiin huoltolistaan tehdyiksi.
Senkin takia huolto-ohjelmassa kannattaa pitäytyä, että auton takuu pysyisi voimassa. Mikäli laiminlyö huollon, se saattaa johtaa takuun raukeamiseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että merkkihuolto olisi ainut vaihtoehto. Myös muualla tehty huolto pitää takuun voimassa, kunhan huolto tehdään autonvalmistajan huolto-ohjelmaa noudattaen.
Osaavassa huollossa huomataan myös autoilijalle näkymättömien kuluvien osien kuten jarrupalojen ynnä muiden mahdollinen huono kunto. Etenkin jakohihna on osa, joka katketessaan saattaa nimittäin rikkoa auton moottorin ja aiheuttaa tuhansien eurojen vauriot. Huoltomiestä kannattaakin kannattaa pyytää tarkistamaan sen kunto.
Asiakaspalvelun suhteen trendi on kuluttajalle myönteinen, sillä nykyään vanha legenda jurosta korjaamosedästä, joka ei puhu eikä pussaa, alkaa olla jo mennyttä aikaa, kun huoltoliikkeet ovat kovassa kilpailussa ryhtyneet panostamaan myös tähän osa-alueeseen.
Omat huoltotoimenpiteet
Omat huoltotoimenpiteet ovat käyneet teknistyvissä autoissa entistä vähemmälle, mutta jotain voi vielä tehdä uusimmillekin autoille – kuten pestä ja vahata säännöllisesti. Tämä pitää maalipinnan kunnossa.
Jos lika on todella pinttynyttä, voi käyttää erityisiä liuotinpesuaineita, mutta sen jälkeen auto tulisi taas vahata, sillä liuotinpesuaine poistaa myös vahakerroksen.
Myös erilaisten autossa olevien nesteiden määrää kannattaa tarkkailla. Uusimmissa autoissa tähän ei pitäisi olla syytä, sillä valmistajan ilmoittamien huoltovälien pitäisi olla tarpeeksi tiheät. Ei silti ole haittaa aina välillä tarkastaa öljytikusta (jos autossa sellainen on) öljyn määrä ja lisätä sitä tarvittaessa. Muista aina lisätä sitä öljyä, mitä moottorissa oli aiemminkin.
Myös jarrunestettä voi lisätä yleensä huoletta itse, mutta jos taso alenee nopeasti, se saattaa viitata vuotoon tai jarrupalojen ongelmiin. Tässä vaiheessa kannattaa antaa auto mekaanikolle.
Moottorin jäähdytysnesteen, tuulilasinpesunesteen ja ohjaustehostimen nesteen tasoja on hyvä tarkkailla ja lisätä tarvittaessa.
Lopussa olevat renkaat kannattaa myös vaihtaa omatoimisesti jo ennen kuin katsastusmies hylkää auton renkaiden ollessa liian huonossa kunnossa. Niin ikään rengaspaineita kannattaa tarkkailla säännöllisesti – myös vararenkaasta.
Viimeisenä muttei vähäisimpänä kannattaa tarkistaa, että tuulilasinpyyhkimien sulat ovat kunnossa. Jos huonossa jamassa oleva sulka hajoaa kaatosateella rekan takana moottoritiellä, tilanne on hengenvaarallinen.