Syysliikenne alkaa olla käsillä, eikä sinne kannata lähteä huonoilla renkailla. Katsastushinnat.fi keräsi uusia renkaita kaipaavalle kuskille vinkkipaketin rengaskaupoille ja renkaiden oston jälkeiseen elämään.
Mieti, onko tarvetta uusille renkaille: Renkaat kannattaisi vaihtaa jo siinä vaiheessa, kun kulutuspintaa on jäljellä 4 milliä, vaikka laki salliikin huomattavasti pienemmän urasyvyyden. Kannattaa muistaa, että renkaiden ikä vaikuttaa niiden kuntoon: yli 10 vuotta vanhoilla kesärenkailla ei kannata ajaa. Renkaan ikä selviää renkaan kyljessä olevasta DOT-koodista. Nelinumeroisen luvun kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistuskuukauden, kaksi jälkimmäistä valmistusvuoden.
Älä vaihda vain yhtä rengasta: Autoon olisi hyvä vaihtaa kaikki renkaat kerrallaan, mutta vähintään kaksi rengasta kerrallaan niin, että uudet renkaat vaihdetaan aina samalle akselille. Älä missään nimessä laita uusia renkaita vain yhdelle puolelle, sillä esimerkiksi äkkijarrutustilanteessa auto saattaa käyttäytyä todella arvaamattomasti tai jopa lähteä käsistä.
Tarkista renkaiden koko: tämä helpottaa asiointia rengasliikkeessä. Tieto käy ilmi rekisteriotteesta. Jos auto on ostettu käytettynä ja edelliset renkaat ovat edellisen omistajan ostamat, tämä koko saattaa olla virheellinen. Ei siis kannata sokeasti luottaa aiempien renkaiden kokoon uusia ostettaessa.
Lue asiantuntijoiden rengastestejä: Muun muassa Tekniikan Maailma ja Tuulilasi tekevät luotettavia rengastestejä, joiden pohjalta on hyvä päätellä, mikä rengas on hyvä ja mikä huono. Vaikka esimerkiksi Nokian renkaat on kärvistellyt huijauskohun ikeessä, ei Nokian renkaitakaan tarvitse välttämättä karttaa, sillä ne ovat uusittujen testien mukaan hyviä renkaita huijauksesta huolimatta.
Mieti, millaiset ovat tarpeesi renkaiden suhteen: Renkaiden hinnoissa satojen eurojen heittoja. Jos ajaa vähän ja pääosin lyhyttä matkaa, ei ole ehkä järkeä investoida niihin kalleimpiin huppurenkaisiin, vaan saattaa pärjätä erinomaisesti laatumerkin edukkaammilla – ja halvemmilla – renkailla. Testien huonoimpia tai kokonaan testaamattomia renkaita ei kannata ostaa. Vaikka ne saattavat olla kymppejä halvempia, laatu voi olla todella paljon huonompi, ja rengas voi olla jopa vaarallinen esimerkiksi vesikeleillä.
Jälkikiristä pultit: Muista tarkistaa renkaan pulttien kireys noin 100-200 kilometrin ajon jälkeen. Etenkin uusien alumiinivanteiden pultit löystyvät helposti materiaalin eläessä. Parhaimman ja tarkimman kireyden saat tarkistettua momenttiräikällä. Jos sellaista ei ole käytettävissä, pultit on hyvä kiristää niin sanottuun ”olkapäämomenttiin”. Kiristä pultti ensin niin että se ei enää käänny helposti, minkä päälle kiristä pulttia vielä noin neljänneskierros.
Muista sisäänajo: Moni ajattelee, että vain nastarenkaat tarvitsevat sisäänajon, mutta sisäänajo on syytä suorittaa myös kesärenkailla. Syy on renkaan asennuksessa käytettävä asennusneste. Jos ennen nesteen kuivumista alkaa kiihdytellä tai jarrutella rajusti, rengas voi liikahtaa vanteella. Se taas johtaa siihen, että asennuksen yhteydessä renkaaseen laitetut tasapainotuspalat ovatkin väärissä paikoissa, eikä rengas enää ole tasapainossa. Asiantuntijoiden mukaan jopa 500 – 1000 kilometrin ajan pitäisi välttää kovia kiihdytyksiä, jarrutuksia ja suurta kaarreajonopeutta. Uudet kesärenkaat kannattaa vaihtaa alle kesän loppupuolella, kun tiet eivät ole karkeita nastarenkaiden jäljiltä. Näin saat tehtyä sisäänajon mahdollisimman sileällä tiellä, mikä sekin nostaa renkaan käyttöikää.
Pidä uusista renkaistasi huolta: Pidä renkaiden ilmanpaineet asianmukaisina, pese ne silloin tällöin saippuavedellä ja säilytä niitä oikein talven aika: Kumoa vanteisiin asennetut renkaat joko kyljelleen tai ripusta ne roikkumaan vanteista. Renkaita tulisi säilyttää viileässä, pimeässä ja kuivassa paikassa. Vanteista irrallaan olevia renkaita tulisi säilyttää pystyasennossa siten, että niiden asentoa vaihdetaan kerran kuussa. Irtorenkaita ei saa riiputtaa eikä kasata päällekkäin.