Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi valtioneuvoston antamasta asetuksesta tiedotteen 28.6.2017, jossa ilmoitetaan määräaikaiskatsastusten välin harvenevan. Muutos koskee yksityiskäyttöisiä, alle 3,5 tonnia painavia henkilö-, paketti- ja erikoisajoneuvoja sekä raskaita nelipyöriä, kevyiden nelipyörien katsastusvälin säilyessä ennallaan. Kyseiset ajoneuvot on katsastettava ensimmäistä kertaa viimeistään neljä vuotta niiden käyttöönotosta, jonka jälkeen kahden vuoden aikavälein. Vuosittaisesta katsastustahdista pidetään kiinni yli 10-vuotiaiden ajoneuvojen kohdalla.
Lue lisää ”Määräaikaiskatsastukset muuttuvat vuonna 2018”
Artikkelit
Määräaikaiskatsastuksen kriteereille suunnitellaan tiukennuksia
Trafissa suunnitellaan liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämän katsastuslainsäädännön uudistushankeen myötä muutoksia nykyisten määräaikaiskatsastusten kriteereille. Päivitetyt ohjeistukset toisivat nykyisten rinnalle tarkennusta esimerkiksi jarrujen tehon, jarrunesteen, ABS-hätäjarrujärjestelmän, valaisimien sekä varusteiden turvajärjestelmien tarkastukseen. Käytännössä kriteerien tiukentuminen voi tarkoittaa sitä, että nykyiseltään korjauskehotuksen saava ajoneuvo tulisi tulevaisuudessa todennäköisemmin hylätyksi.
Lue lisää ”Määräaikaiskatsastuksen kriteereille suunnitellaan tiukennuksia”
Autovalmistajan takaisinkutsukampanja voi aiheuttaa harmia katsastuksessa
Ennen määräaikaiskatsastusta on hyvä huomioida, onko ajoneuvon valmistajalla käynnissä olevia takaisinkursukampanjoita. Kampanjat koskevat uudehkoja autoja ja varmimmin niistä saa tiedon merkkihuollon yhteydessä. Kampanja aloitetaan, jos automallissa on todettu jokin virhe tai poikkeama. Tällaiset poikkeamat ovat jo melko vakavia, liikenneturvallisuutta vaarantavia tai huomattavaa ympäristöllistä tai terveydellistä haittaa aiheuttavia tekijöitä. Lue lisää ”Autovalmistajan takaisinkutsukampanja voi aiheuttaa harmia katsastuksessa”
Katsastuksen perusasioiden kertaus
Katsastus on asiakkaan näkökulmasta melko yksinkertaista, lähinnä ennalta sovituista aikatauluista kiinni pitämistä. Katsastus on parhaillaan kuitenkin muuttumassa. Mikäli ehdotukset lainsäädännön uudistuksessa menevät läpi, tarkoittaisi se henkilöautojen kohdalla käytännössä sitä, että määräaikaisten katsastusten väli harventuisi totutusta. Auton määräaikaisella katsastuksella on tarkoitus pitää yllä auton kuntoa ja huolehtia ajon turvallisuudesta. Mahdollisia muutoksia odotellessa, voidaankin kertailla joitakin muita katsastukseen liittyviä asioita, jotka varsinkin ensikertalaista saattaa kiinnostaa. Lue lisää ”Katsastuksen perusasioiden kertaus”
Ajoteitä pitkin ulkomaille
Haaveiletko matkasta ulkomaille ja haluat nauttia vapaudesta jonka saat, kun taitat matkaa omalla autolla? Huolellisella suunnittelulla varmistat matkan sujuvuuden ja sen, että saat tien päällä keskittyä olennaiseen. Jos mahdollista, kannattaa matkaan lähteä useamman henkilön voimin niin, että ajoa voi jakaa useamman kuskin kesken. Siten matkanteosta pääsee nauttimaan paitsi ratin takaa, myös takapenkillä levähtäen ja maisemia ihastellen. Lue lisää ”Ajoteitä pitkin ulkomaille”
Niksejä vastuulliselle ja taloudelliselle kuljettajalle ennen liikenteeseen lähtöä
Vastuullinen ajamien rakentuu monesta tekijästä. Kuljettaja kohtaa jo ennen ajoon lähtöä useita pieniä valintoja ja yksinkertaisia keinoja, joihin jokainen voi harjaantua kiinnittämään huomiota. Ensimmäisenä on hyvä tehdä arvio siitä, onko ajomatka tarpeellinen. Turhia ajoja voi onnistua karsimaan suunnittelemalla päivän askareita ja niputtamalla saman reitin varrelle osuvat menot yhdelle kerralle. Auton käytön sijasta kannattaa ensin hakea muita vaihtoehtoja vaikkapa joukkoliikenteestä. Esimerkiksi työmatkan taittaminen kävellen tai pyörällä voi kulutuksellisten etujen lisäksi tuoda kaivattua taukoa työntekoon, huomaamattomasti aikaa liikkumiselle ja jos saat matkalle seuraa – mahdollisuuksia hyvälle keskustelulle. Jos autoilu on tarpeen, kannattaa matkan tekoon varata aikaa riittävästi sään, keliolosuhteet ja mahdolliset ruuhkat huomioiden. Kätevänä apurina liikennetöiden ja ruuhkien ennakoinnissa toimii TMC- liikennetiedotteita hyödyntävä navigaattori, jonka avulla voi ennen liikkeelle lähtöä suunnitella sopivimman ajoreitin. Lue lisää ”Niksejä vastuulliselle ja taloudelliselle kuljettajalle ennen liikenteeseen lähtöä”
Uudempien autojen katsastusväli voi pidentyä totutusta
Suomen katsastuslainsäädäntöä ollaan uudistamassa. Säädösten on esitetty kevenevän niin, että vasta yli kymmenenvuotiaiden autojen omistajilta edellytetään jatkossa vuosittaista katsastuksessa käyntiä. Lainsäädännön luonnosten oletetaan päätyvän käsittelyyn ensi vuoden puolella ja muutoksia voidaan odottaa, mikäli liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema lakiuudistus tulee eduskunnassa hyväksytyksi. Kevennysten läpivieminen on osa hallituksen norminpurun kärkihanketta. Suomen nykyinen katsastuslainsäädäntö on EU:n direktiivien sanelemia ohjeistuksia tiukempi. Lue lisää ”Uudempien autojen katsastusväli voi pidentyä totutusta”
Rengaskaupoilla – 8 vinkkiä uusien renkaiden hankintaan ja käyttöön
Syysliikenne alkaa olla käsillä, eikä sinne kannata lähteä huonoilla renkailla. Katsastushinnat.fi keräsi uusia renkaita kaipaavalle kuskille vinkkipaketin rengaskaupoille ja renkaiden oston jälkeiseen elämään.
Mieti, onko tarvetta uusille renkaille: Renkaat kannattaisi vaihtaa jo siinä vaiheessa, kun kulutuspintaa on jäljellä 4 milliä, vaikka laki salliikin huomattavasti pienemmän urasyvyyden. Kannattaa muistaa, että renkaiden ikä vaikuttaa niiden kuntoon: yli 10 vuotta vanhoilla kesärenkailla ei kannata ajaa. Renkaan ikä selviää renkaan kyljessä olevasta DOT-koodista. Nelinumeroisen luvun kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistuskuukauden, kaksi jälkimmäistä valmistusvuoden. Lue lisää ”Rengaskaupoilla – 8 vinkkiä uusien renkaiden hankintaan ja käyttöön”
Milloin kannattaa ostaa diesel-, bensa-, sähkö- tai hybridiauto?
Nykyään autonostajalla on tarjolla paljon erilaisia vaihtoehtoja auton käyttövoiman suhteen. Eroja erilaisilla menovesillä toimivissa autoissa on paljon niin hinnassa kuin käyttötarkoituksessakin. Keräsimme ohjeet tilanteeseen, jossa auto valitaan neljän yleisen käyttövoimalähteen väliltä.
Bensa-auto on perinteinen kompromissi
Perinteinen bensa-auto on taloudellisin vaihtoehto, mikäli ajomäärät ovat vuodessa alle 20 000 kilometriä. Dieseliin verrattuna ajoneuvovero on pienempi, ja hankintahinta joskus piirun verran alhaisempi. Bensa on luonnollisesti dieseliä kalliimpaa ja usein vastaava bensa-auto kuluttaa hieman enemmän kuin diesel. Usein bensa-autosta saa myös jälleenmyynnissä Lue lisää ”Milloin kannattaa ostaa diesel-, bensa-, sähkö- tai hybridiauto?”
Auton leasing – tiedätkö mitä se tarkoittaa käytännössä?
Leasing eli kansankielessä liisaus on monelle tuttu termi, mutta tiedätkö mitä se tarkoittaa käytännössä? Katsastushinnat.fi selvitti, mistä liisaamisessa on kysymys.
Mitä leasing tarkoittaa käytännössä?
Leasing on pitkäaikaista, määräaikaista vuokraamista tietyillä ehdoilla. Yleensä leasing-sopimukset tehdään 2-4 vuoden ajaksi. Leasingin merkittävin ero osamaksusopimukseen on se, että auto ei sopimuskauden jälkeen siirry vuokraajan omistukseen, ellei sopimuksessa ole lunastusoptiota. Jos tällainen on, autosta määritetään leasingajan jälkeen auton jäännösarvo, jonka summalla auto voidaan ostaa.
Millaisia leasingeja voi tehdä?
Lue lisää ”Auton leasing – tiedätkö mitä se tarkoittaa käytännössä?”